Algemene voedingtips

Eet dagelijks een gezonde maaltijd.

Steeds meer mensen kijken niet alleen naar de prijs wanneer ze boodschappen doen, maar steeds meer naar de voedingseigenschappen van producten.

Er is een polarisatie aan de gang van volstrekt gezonde mensen die angstvallig onder meer koolhydraten, gluten en lactose uit hun eetpatroon willen bannen en mensen die alleen op de prijs letten en altijd rücksichtslos voor het goedkoopste voedsel gaan.

Zorg dat je gewend raakt om alleen gezonde en verse, niet bewerkte, voedingsmiddelen te eten. Je merkt al gauw dat je veel meer energie krijgt, je gewicht in balans komt en je jezelf veel prettiger voelt.

groenten
Tussendoortje: komkommer, tomaat, wortel of radijs.

Ontbijt en energie

Met vele andere tradities verdwijnt ook het ontbijt langzaam aan uit het Nederlandse huishouden. Al ruim een kwart van de Nederlanders laat de boterhammen met kaas of vleeswaren ‘s morgens staan en begint pas later op de dag de maag te vullen

Het ontbijt is een belangrijke start van de dag. Voedingsdeskundigen hameren er telkens maar weer op dat een goed ontbijt noodzakelijk is voor zowel volwassenen als kinderen. Tussen de maaltijd van de vorige avond en het ontbijt ligt een periode van twaalf tot veertien uur. ’s Ochtends is het avondeten verteerd, waardoor het lichaam nieuwe energie en voedingsstoffen nodig heeft.

Om de bloedsuikerspiegel weer op een goed niveau te krijgen en de stofwisseling op gang te brengen, is eten en drinken nodig. Het lichaam haalt hier de benodigde eiwitten, mineralen en vetten uit, waardoor de cellen in het lichaam kunnen worden gevoed. Hierdoor blijft je lichaam in optimale conditie en kunnen je hersenen goed functioneren. Zonder ontbijt voelt een mens zich slap en zal zich niet goed kunnen concentreren.

koolhydraten
Koolhydraten (zetmeel en suikers) zijn onze energieleveranciers. Voor een goede gezondheid is het noodzakelijk dagelijks voldoende koolhydraten te eten

Het gebrek aan een goed ontbijt zul je op allerlei manieren gaan compenseren, doorgaans met producten die snel energie geven maar wel vaak vol suiker en vet zitten: het zogenaamde graasgedrag. Het niet nemen van een ontbijt leidt op den duur dan ook vaak tot overgewicht.

Een ontbijt dat rijk is aan eiwitten kan helpen om af te vallen. Uit onderzoek van de University of Missouri blijkt dat een eiwitrijk ontbijt voorkomt dat je later op de dag trek krijgt in producten met veel vet en suiker

Noten
Walnoten, amandelen, paranoten. Ongebrand en ongezouten. Zitten boordevol vullende vezels en gezonde vetten, waardoor je minder snel honger krijgt en in de verleiding komt om iets ongezonds te gaan halen

Algemene tips, eet meer:

  • peulvruchten zoals  sojabonen, linzen, kikkererwten, spliterwten en tuinbonen;
  • noten zoals pistachenoten, macadamianoten, paranoten, pecannoten, walnoten, amandelen, hazelnoten, cashewnoten;
  • groenten zoals broccoli, spinazie, groene kool, savooikool, boerenkool, spruiten, aubergine, asperges,champignons, bleekselderij;
  • maar minder vlees.
  • Eieren, één van de meest voedzame voedingsmiddelen, een natuurlijke multivitamine.

Extra tip: begin de dag met een groene smoothie

  • rauwe, groene bladgroenten: spinazie, boerenkool, andijvie, paksoi of sla;
  • banaan, mango, blauwe bessen, bramen, frambozen, aardbeien, ananas of kiwi;
  • noten, chiazaad of lijnzaad;
  • sojamelk, havermelk, amandelmelk, kokosmelk of water;
  • havermout, quinoa (wel ff afkoken).

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.